Disleksia

Morning!!!

Salah satu projek baru di Mentari adalah untuk membantu kanak-kanak yang mengalami masalah Disleksia. Disleksia merupakan satu gangguan dalam pembelajaran yang dialami oleh kanak-kanak dan boleh berlanjutan sehingga kanak-kanak itu dewasa. Disleksia bukanlah sejenis penyakit. Disleksia adalah merujuk kepada masalah membaca dan menulis. Kebiasaanya gangguan ini adalah seperti gangguan membaca, menulis, mengeja dan kemahiran mengira walaupun mempunyai pemikiran yang normal. 

Mereka yang mengidap Disleksia tidak dianggap bodoh tetapi mengalami gangguan pembelajaran dan boleh dipulihkan jika diberi tindakan yang sewajarnya. Sesetengah penghidap Disleksia mempunyai masalah untuk menyebut perkataan yang panjang dan kesukaran untuk mengikut turutan perkataan seperti nama bulan dan sifir. Bagi mereka yang menghidap penyakit ini, tidak semua mempunyai masalah yang sama. Setiap penghidap Disleksia mempunyai masalah yang berlainan.

Sebelum ini kami di Mentari bekerjasama dengan Dyslexic Remedial Centre tapi bermula 10 Januari ini kami akan menghantar pelajar-pelajar yang bermasalah ke tempat yang lebih dekat lagi. Harapan kami agar semuanya berjalan dengan lancar. Amin

0 comments: